Thursday, March 13, 2008

التجارب الأولى




اليوم 13 مارس 2008 كانت المرّه الأولى التى أحضر فيها حفلا موسيقيا تحييه فرقة الموسيقى العربيه بقيادة المايسترو "سليم سحاب" .. لم أكن أتصوّر أنّى سأستمتع بالحفل لهذه الدرجه رغم قصر مدته "ساعتان فقط"


ويبدو أن التجربه الأولى دائما مهما تقدّم العمر تظل قادره أبدا على جعلنا مندهشين و سعداء .. ألا أدام الله علينا روعة التجارب الأولى ..


الاندهاش و السعاده كان مبعثهما الاستماع لأعمال قديمه بأصوات جديده و جميله و بطرق أداء مختلفه و متفرّده .. كنت من قبل حين أستمع لأغنيه قديمه من أداء مطرب شاب أبحث فى أدائه عن الأداء الذى اعتدت الاستماع إليه من صاحب العمل الأصلى .. و أضيق إن لم أجد شبها و أضيق أكثر إن وجدت هذا الشبه .. لكنّى اليوم و على غير المعتاد استمتعت كثيرا بما سمعته و سعدت بالتجديد الذى حمله أداء مطربى الفرقه .. لدرجة أنّى اندهشت حين وجدت بعض الدموع فى عينىّ تأثّرا بأداء المطربه الأولى لأغنية "لولا الملامه" ل "ورده" وكانت الأغنيه الأولى بالحفل بعد المقطوعه الموسيقيه البديعه الخاصه بأغنية "فاتت جنبنا" ..


مثير كذلك للإعجاب هذا الحب و العطف الذى يتعامل به "سليم سحاب" مع براعمه التى تتفتّح و هذا التشجيع و الحماس لهم الذى تستطيع أن تلمسه حتى و أنت جالس بعيييييييييييييييدا فى الصفوف الأخيره مثلما كنّا نجلس اليوم :) بل إنّك تشعر بسعادته الغامره حين يلح الجمهور على أحد المطربين الصغار فى إعادة مقطع من الأغنيه و استجابته لهذا المطلب بكل حماس ..


أشعر بخساره فادحه لتأخّر استمتاعى بهذه الحفلات كل هذا الوقت .. و أتذكّر صراعاتى الأسريه من أجل السماح لى بالذهاب للسينما أيّام الثانويه العامّه و كيف كان هذا متعذّرا جدّا وقتها بسبب عدم وجود دور عرض محترمه كان يمكن أن نذهب إليها و اقتصار الأمر على دور العرض القديمه الموجوده بمنطقة وسط البلد اللىّ وصفها -وصف دور العرض- "سعيد صالح" فى مسرحية "العيال كبرت" أمّا قال جملته الشهيره : البت واقفه قصاد السينما و الشباب الصيّع بيعاكسوها :) ثمّ تغيّر الحال مع دخولى الجامعه و بدء ظهور نوع مختلف من السينمات به أمن جعل الذهاب للسينما فكره قابله للتنفيذ أخيرا ..


على أى حال .. مش مهم أوى التوقيت الذى أتيح لى فيه فعل ما كنت أود أن أفعله من قبل .. المهم أن الفرصه قد جاءت على أىّ حال و فى النفس بقيه من القدره على الاستمتاع بما كانت تأمل فيه ..

14 comments:

قلم جاف said...

وهذا ما يجعلني أغبط القاهريين.. :)

أرشح لك صوتاً ديناصوراً قادر على ابتلاع أصوات كثيرة ، صوت قوي وجامد ومتمكن جايز ما يلاقيش نفسه في الأغاني التجارية.. ومستخصرها في حبشتكانات المدعو أيمن بهجت قمر..وأول حرف من اسمها ريهام عبد الحكيم..

Anonymous said...

الاستاذ شريف سبقني وقال الي كنت هقوله

بجد اكتر حاجة تضايق في انك من سكان الاقاليم هو الحرمان من الانشطة الثقافية الي من النوع ده .

يعني لا مسرح ولا حفلة موسيقية محترمة ده حتى الكتب بننزل القاهرة علشان نشتريها

على العموم انا فرحان لانك اتبسطي في الحفلة ويا رب يظل احساس التجارب الاولى مستمر معاكي على طول .
سؤال بقى بالمرة ... يا ترى الحفلة كانت فين ... في الاوبرا ولا فين بالظبط.
لان الاجابة ممكن يترتب عليها سؤال تاني

زمان الوصل said...

=======
قلم جاف
=======

فعلا إحدى صديقاتى وهى معتاده على حضور هذه الحفلات أثنت كثيرا على صوت "ريهام عبد الحكيم" لكنّها للأسف لم تشترك فى حفلة الأمس ..


====
حسين
====

برغم إنّى أصنّف من القاهريين لكن زى مانت شايف مش دايما الظروف بتسمح بحضور هذه الحفلات .. بس طبعا معاك حق فيه ظلم شديد فى توزيع هذه الحفلات على المحافظات برغم توقّعى أن تحقق نجاحا هائلا لو خرجت برّه القاهره و الاسكندريه

إن شاء الله فى الخطّه المستقبليه حضور حفل لفرقة رضا بس أمّا ترجع من الخارج و اللىّ موجود حاليا الفرقه القوميه للفنون الشعبيه و بافكّر أروح حفلتها قريبا إن شاء الله ..

الحفله لم تكن فى الأوبرا ومش عارفه هل ده المعتاد أم بسبب خلافات سليم سحاب مع الاوبرا الحفله اقيمت فى مسرح الجمهوريه القريب جدّا من قصر عابدين .. فيه حفله بعد اسبوعين بقيادة عبد الحليم نويره بس هتكون على مسرح معهد الموسيقى العربيه و اظنّه فى الهرم .. انا مستعده لاى اسئله اخرى حتى لو ماعرفش الاجابه ابقى اسال لك :)

سمراء said...

اتفق معك في أنه لا يهم متي نتعرض للخبرة وانما نحن محظوظون عندما تأتي لنا الفرصة
وقد سنحت لى الفرصة مرتين لحضور عرض للكمانجة بالاوبراواستمتعت به كثيرا كما اعجبني الاستمتاع الذي كان يشعر ايضا به العازفون
كما اتيحت لى الفرصة لحضور اغنيات لعيد الميلاد المجيد ايضا وكنت اشعر اني احيا لفترة فوق السحاب

Anonymous said...

شاكر جدا لذوقك يا فندم
اجابتك اغنتني عن السؤال التاني
الي كان هيبقي يا ترى ايه الملابس المطلوبة لدخول الاوبرا
لان انا اعرف ان المسرح الكبير بيشترط الدخول بالملابس الرسمية وفيه قاعات اخرى لا .....لاني عايز ادخل الاوبرا... ولو لمرة واحدة في حياتي قبل ما أموت

زمان الوصل said...

====
سمراء
====

أهلا بيكى المدوّنه نوّرت :)
سأعتبر حديثك عن عروض الكمان بالأوبرا توصيه بحضورها .. فعلا الواحد بعد الحفله بيحسّ بشعور جميل جدّا ..

تحيّاتى


===
حسين
===

تصوّر إن كان سبب من أسباب حماسى للحفل اعتقادى فى الأوّل إنّها فى الأوبرا و قلت لهم هاروح أى حفله المهم أروح الأوبرا :) و لازال الموضوع فى الخطّه إن شاء الله

karakib said...

ايوا انا فعلا :)

عدى النهار said...

تصورت إن الحفلة كانت فى الأوبرا وتصورت أيضاً أنها أسبوعية وقلت تبقى فرصة لزيارة ذلك المكان اليومين دول قبل إنتهاء أجازتي.. معلش بقى المرّة الجاية

أدام الله عليكي وعلى الجميع المقدرة على خطف لحظات سعيدة فى كل وقت رغم أنف أى شىء

:)

زمان الوصل said...

=========
كراكيب :)
=========

فرصه سعيده يا فندم .. تخيّل فضلت أبص ع النضّاره و أقول هى دى بطلة التدوينه الأخيره :) أو بطوله مشتركه يعنى مع الحمام ..


==========
عدّى النهار
==========

رحت حفلات قبل كده فى الأوبرا؟ عموما المسرح أظنّه سيكون أقرب بالنسبه لك من الأوبرا ولاّ انت زى "حسين" طالبه معاك الأوبرا شخصيا؟ :) عموما تتعوّض إن شاء الله و كمان برنامج الأوبرا موجود على النت يعنى قبل ما تيجى الإجازه الجايّه إن شاء الله تقدر تقرّر ..

شكرا على الدعاء .. جميعا يا رب إن شاء الله

بنت القمر said...

كل حاجه اول مرة لها طعمها
يا سلام اهديكي نصيحه عدي النهار العمر الحقيقي هو تلك اللحظات التي تختلسيها لمتعتك الشخصيه
اقولك فكرة كمان روحي كافيه شوب لوحدك
لوحدددددك
واطلبي حاجه بتحبيها جاتوه شوكولا
عصير منجه
ميل فوي
وكليها يا سلام لو في لايت ميوزك
او تقعدي ورا القزاز تراقبي الرايح والجاي
وطبعا تكوني قالفه االلفلفون
بس تكلميني انا بس
هههههههههه
ممكن تروحي السينما يوم الجمعه الصبح ساعه الصلاة
وتطلعي تاكلي ساندوتشات و
فول وبعدين تاخدي شويبس
ممكن تنزلي تعملي شوبنج لوحدك وتشتري لنفسك بس
يا سلااااااام
ما احلي خطيئه الانانيه وكم نحتاجها احيانا
ميرسي
فكرتيني بحاجات كتير لازم اعملها

عدى النهار said...

كل صلتى بدار الأوبرا هى إنى مررت بها كثيراً أثناء عملى فى مصر واللي كان فى ميدان الدقى.. ماكنتش باشتغل منادى على فكرة
:)

زمان الوصل said...

=============
قمر الزمان :)
=============

معاكى حق .. افتكرت و انا باقرا تعليقك تدوينه كتبتها من فتره طويله عن اوّل كوباية شاى باشربها الصبح و اد ايه بتكون اروع من اى كوبايه تليها !! و حيرتى فى سبب هذا الاحساس ولماذا لا يتكرر على مدار اليوم !!

عارفه موضوع اعملى شئ لوحدك ده كان زمان بيخوّفنى !! فى وقت من الاوقات كانت اكتر فكره بتخوّفنى هى فكرة الوحده !! بس مع الوقت و مع خوض تجارب وحدويه :) لقيت الموضوع مش مخيف للدرجه دى وقابل للتنفيذ و للاستمتاع بيه كمان ..

ميرسى ليكى بجد على الاقتراحات الجميله دى ..


=============
عدّى النهار :)
=============

إنّها بصره إذن !! طبعا ماكنتش بتشتغل منادى "الدقى" مفيهوش مكان يسمح بكده أصلا :)

بنت القمر said...
This comment has been removed by a blog administrator.
بنت القمر said...

اول ما تاخديه امسحيه