Sunday, May 28, 2006

أحلى الأوقات
********************
كنت اقف فى تجمّع نسائى فى انتظار دورى للحصول على خدمة ما .. وكان التليفزيون قد اذاع فى اليوم السابق لهذا اليوم مباشرة فيلم "احلى الاوقات" .. وفى الفيلم تقرر البطله فجاه الذهاب الى الاسكندريه فتقرر صديقتاها -و احداهما متزوجه- الذهاب معها ..
********************************************************
كنت قد شاهدت "احلى الاوقات" عند بدء عرضه فى السينما و لم اتوقف كثيرا عند هذا الموقف الخاص بالذهاب فجأة الى الاسكندريه و هضمته كما هضمت الفيلم بشكل عام .. حتى جاء ذلك اليوم فى العام الماضى و وجدت جمع النساء الذى اقف وسطه يتحدّث عن هذا الموقف بتندّر شديد .. خاصة و معظمه من السيدات المتزوجات !! و تقول احداهن "آل إيه حنان تقول انا هاروح اسكندريه تقوم صاحبتها الحامل تقرر تروح معاها كده خبط لزق ولا كأنها متجوزه وعندها عيال!! "و احمر وجهى وقتها و انا اريد ان اتساءل : وفيها إيه يعنى هى اللى متجوزه مالهاش نفس تتفسّح !! وكان سر تساؤلى -الذى لم اعبر عنه بالطبع كونى فى جمع لا يتفق معى فى الراى- هو ذلك الاستنكار الذى قوبلت به فكرة ان تحصل امراه متزوجه على وقت للترويح عن نفسها مع صديقاتها بصرف النظر عن غرابة فكرة السفر المفاجئ الى الاسكندريه !! طيب الفيوم تنفع؟

2 comments:

Geddo Iskandar said...

el mas2olya ...

el qeed el gamel a7yanan ely may7`alysh 7ad ye2dar ye3mel ely hwa 3awzo keda - f la7za !

i really miss college lama kona n2ol ... bokra el etnen 29 may ... mosh da bayen agaza qawmya ;)

delwa2ty 7ata el 2agazat el qawmya - u have to stay ... "mas2olya" !!

قلم جاف said...

يا ستي محدش قال حاجة ، لكن في حالة الفيلم الست المتجوزة "هند صبري" كانت حامل ، يعني مسئولة عن بني آدم تاني ..ودة اللي يخلي التصرف دة مستنكر..طالما تم بدون تنسيق مسبق مع الطرف التاني .. اللي مش يفترض بيه هو الآخر يبقى قرطاس لب ويبقى آخر من يعلم..
عارف إنك ممكن تقولي على سبيل المثال طب اشمعنى الراجل بيروح في كل حتة هوة عايزها من غير ما يستأذن الكنبة اللي متجوزها .. وأرد بالقول بإن دي مش قاعدة ، والتنسيق بين الطرفين في الأصل هو القاعدة .. وميجيش كل طرف يعترض على ديكتاتورية التاني علشان يطالب هو بالديكتاتورية لنفسه..
إحنا اللي بنخلي الجواز شكلة وخناقة من أول يوم.. مافيش فايدة..