Monday, October 13, 2008

ملللللللللل


14 comments:

بنت القمر said...

الشتا ولا الوحده ولا الاتنين

زمان الوصل said...

حاجات كتير من كل شئ :) من ده على ده يعنى .. رغم إن الجو حار اليوم فى "القاهره" و مش باين هنشوف مطر عن قريب ..

هاحاول استفيض فى التعليق لاحقا :) أمّا ألاقى كلمات مناسبه ..

Anonymous said...

أيه البطريق الملظلظ ده؟

عدى النهار said...

كيف تأتى ذلك وحصل :) نحن شعب لا يكلّ ولا يملّ

فى إنتظار ما بعد الملل

Anonymous said...

مع ان الشتاء فصل نظيف .. هادئ

لاتجد فيه ناموسة طايرة او حاجة بتجرى على الارض

تستطيع النوم فيه ملء جفونك وتنعم بالدفء ..

تستطيع ان تشرب فيه كوباية شاى

كمان فصل أنيق .. افتحى الدولاب وانت تجدى ملابس الشتاء هى الأأنق والاحشم والافخم

آسف للإطالة .. فأنا انسان شتوى

انا حره said...

لسه الملل والاكتئاب جايين اول مالشتا يدخل بس وتلاقى الليل طويييييييل والنهار مغمى ولونه رمادى حاجه اخر زهق

زمان الوصل said...

===========
an egyptian
===========

أهلا و مرحبا :)

فعلا هو بطبوط كده و اسمه
emperor penguin
وبعد يأسى من العثور على صوره أخرى كنت أظنّها أكثر تعبيرا عن حالة الملل التى أشعر بها اخترت البطريق بديل
كنت بادوّر على صورة شخص مدلدل رجليه فى الميّه !! دى الصوره اللىّ فى ذهنى معبّره عن الملل ..

زمان الوصل said...

==========
عدّى النهار
==========

صحيح إزّاى ممكن نكلّ أو نملّ !! كنت باقول كده لنفسى النهارده الصبح و انا باتفرّج على خناقه فى الشارع :) فيرى إنترستنج الحقيقه :)

الحقيقه يمكن أن أصف الحاله أكثر بوصف "حالة خواء" .. الناس الذين لا يدينون بأى دين ولا يؤمنون بوجود الله بيعملوا إيه طيّب إذا كنّا نحن نشعر بهذا الخواء أحيانا !!

زمان الوصل said...

====
شريف
====

والله مش لوم للشتاء خالص لأن به كل ما ذكرت من مميّزات .. ده غير إنّى باعتبره الفصل المعبّر عن الحياه أمّا باشوف الطلبه رايحين مدارسهم باحس بانتعاش جامد :) وقد صرت من أعوام قليله أعتبر نفسى من محبّيه بعد ما كنت أفضّل الصيف ..

أصلا الشتا لسّه مابدأش يا جماعه ده الجور حرّ جدّا :(

زمان الوصل said...

=======
أنا حرّه
=======

زياره عزيزه :)

هى فعلا دى الصوره التقليديه عن الشتا ..
بس اتفكرى انّه مثلا الفصل الذى نقضى فيه أيّام الإجازه خارج المنزل الصبح بينما فى الصيف لازم تستنّى لحد بالليل ..
يعنى لطيف جدّا تخرجى يوم الأجازه الصبح فى الشتا تروحى تتشمّسى فى أى مكان و ترجعى بيتك على وقت الغدا .. ده روتين كافى جدّا يتغلّب على الإحساس بضيق اليوم و طول الوقت اللىّ بتقضّيه فى البيت ..

مش فاهمه said...

انا يمكن باخمن سبب الملل بس لاغريبه انى عندى نفس الأحساس و يمكن ده بسبب انى اكتشفت ان مافيش احداث ولا اشخاص يستحقون عناء التفكير و الزعل و العشم و الذى منه ....اما بخصوص الشتا يمكن علشان السبب اللى انت بتحبيه فيه و هو عودة الأطفال لمدارسهم هو هو نفس السبب اللى بيكرهنى فيه علشان الأطفال عندى بيرجعوا لمدارسهم و ما يستلزمه هذا من مذاكرة و نظام و مهاتيه و تضييق فى الخروج و كده

زمان الوصل said...

أنا عارفه طبعا إن اللىّ إيده فى الميّه مش زى اللىّ إيده فى النار :) و كنتى فعلا على بالى وانا باتكلّم عن موضوع عودة الاطفال للمدرسه بس من زمان و انا باحب الجوّ ده ..
سنه دراسيه جديده بتحسسك ان فيه تقدّم و فيه خطوه للأمام و إن فيه نتيجه جميله لتعبك و وقتك

طبعا مش قادره أخمّن السبب اللىّ فى بالك :) بس النهارده اكتشفت إن نفسى جدّا أسافر ولو لفتره قصيره لدرجة إنّى بانام أحلم إنّى سافرت !! مش يبقى خير الحلم ده؟ :)

قلم جاف said...

الملل كائن يعيش ويتغذى على فصل الصيف وينتهي الصيف ولا يمل الملل من الأكل..

ولا زال الملل مستمراً..

ربما يكنسه مطر الشتاء..

زمان الوصل said...

=======
قلم جاف
=======

آآآآآآآآآآآآآمين
بدأت محاولات جادّه للخروج من هذا المود فى الويك إند اللىّ فات و ربنا كريم