Tuesday, February 19, 2008

كائنات أسطوريه

لا أدرى ما سرّ إعجاب صنّاع الدراما فى عالمنا بالشخصيات المثاليه التى تظهر فى أعمالهم !! مهما وجّه إليهم من نقد بسبب مثالية الدور الذى يبدو تفصيل مخصوص للبطل أو البطله ليس هناك أى استجابه أو تأثّر بهذا النقد لدرجة أنّى قرأت من فتره حديث مع الممثله "سميره أحمد" حول المثاليه المفرطه للشخصيات التى تقدّمها مؤخّرا و اعترافها بهذا مبرّره إيّاه بأنّها حين جرّبت تقديم عمل تظهر به بصوره شرّيره الناس ماحبتهاش !! و كأنّها تظهر فى العمل كى تجنى مشاعر و عواطف وليس لتقدّم دورا مهمّا أو غير مهم !! تذكّرت "سميره أحمد" بالذات بسبب مشاهدتى أمس للقطات من بداية فيلم قامت ببطولته وكان اسمه "بنت بديعه" و واضح جدّا من لقطات البدايه به أنّها تظهر فى الفيلم فى دور عاهره !! هى إذن قامت بأدوار تقدّم شخصيات سلبيه و الأمر مرتبط فى النهايه بقدرة الممثل على الأداء و قوّة السيناريو الذى يقدّم مبررات و حيثيات هذا الشر مش هيبقى شر و للشر فقط ..

غنىّ عن الذكر أدوار "يسرا" التى تخلّد نظرية "كامل كمال الكامل" التى ظهرت فى فيلم "الزواج على الطريقه الحديثه" .. كلّما أشاهد أدوارا من هذه النوعيه المثاليه أتذكّر هذه الشخصيه المثاليه التى ظهرت -وياللعجب- من خلال فيلم و أحيّى هذا المؤلّف الذى يبدو قارئا للغيب من خلال هذه الشخصيه الطريفه!! دارت الأعوام و أصبح صنّاع الأفلام و المسلسلات هم المسئولون عن إظهار "كامل كمال الكامل" فى كل أعمالهم !! فالبطل أو البطله لا يخطئوا ولو بنظره .. كلمه عابره .. أو حتى هفوه غير مقصوده !! أفعالهم منزّهه عن كل خطأ ومن حولهم يدورون فى فلكهم علّهم يقتبسون من أنوارهم !!

لكن الحقيقه أنا لم أكتب هذه السطور للحديث عن أدوار "الكبار" فى أفلامهم و مسلسلاتهم .. لكن لأنّى و منذ أذيعت أغنية الأطفال الشهيره "شخبط شخابيط" تراودنى هذه الأفكار .. إذ أن إحدى الأغنيات -شاطر- تقول كلماتها

اللىّ بيسمع كلمة أهله شو بنقول له
شاطر شاطر
واللىّ بيقعد عاقل وحده شو بنقول له
شاطر شاطر

الجمله الثانيه تحديدا كلّما أستمع لها أحسست أنّها تتحدّث عن طفل أسطورى !! إذ ما الذى يجعل طفلا صغيرا يجلس بمفرده "عاقلا" !! وما هو مفهوم العقل أصلا إلاّ أن يجلس متجمّدا فى مكانه فلا ينكش مفرشا ولا يمزّق جريده !! ولماذا انتقل مفهوم المثاليه المتجمّده هذا من دراما الكبار لدراما الأطفال !! الكلمات تمضى بعد هذا قائله

اللى بينجح فى مدرسته
وما بيزعل معلمته
بنحبه و نظل نقول له
شاطر شاطر

كأنّه ليس هناك من يفشل فى مدرسته أو ليس هناك من يغضب معلّمته عن حق !! الأغنيه دى تحديدا بتحسّسنى إنّها تكرّس لكائن خرافى لا يوجد سوى فى مخيّلة كاتب الكلمات .. ولا أدرى لماذا يفترض أن يكون الطفل كائن معلّب يعكس فكرة الكبار عن المثاليه التى لا توجد أصلا فى العالم و لماذا يكون مطلوبا منه دونا عن هذا العالم الملئ بالخائبين أن يكون "شاطر شاطر" على طريقة كلمات الأغنيه !! لماذا تكون الشطاره هى تجنّب إغضاب الغير حتى لو كان هذا الغير يستحق فعلا إغضابه !!

يمكن من ضمن الأسباب التى دفعتنى للإعجاب بإعلان "تايد" الذى تحدّثت عنه "شغف" أنّه يقول للأمّهات يمكن أن يظل أبناؤكم أطفالا طبيعيين يعودون للمنزل بملابس متّسخه من أثر اللعب ولن يكون هناك مشكله فى تنظيف هذه الملابس بسهوله ومن ثمّ لا داعى لحرمان أطفالكم من طفولتهم و تحويلهم إلى أفّاقين صغار -الطفل الثانى الذى يتحدّث عن التحفه الفنّيه و يثير ابتسامى كل مرّه أشاهد فيها الإعلان- ينكروا رغبتهم فى اللعب خوفا من العقاب بسبب اتّساخ الملابس !! إذ أن هذا الطفل الذى يعود من المدرسه للبيت بنفس الهيئه و الصوره التى خرج بها صباحا قد يستدعى بعض التساؤل حول قدرته على الاندماج و اللعب مع أقرانه كما أنّه لا يفترض أن يوجد سوى فى الكتب المدرسيه القديمه التى كانت تصوّر كل القطط بيضاء نظيفه ب "فيونكات" حمراء و كل الأطفال فارقين على جنب وشعرهم ليس !!

10 comments:

Mukhtar Al Azizi said...

الله ينور!!! دماغى اتظبطت على الصبح
كان المفروض أن أحلل أنا أيضا أغنية منسي عجرم خاصة ذلك المقطع الذي يمتدح طاعة الطفل للوالدين. أنا شخصيا أعتبره مرضا عضالا فى تربيتنا.

ان شاء الله ربنا يقدرنى وأزرع في ابنى حب المقاوحة والتساؤل.

صباحك وردى

زمان الوصل said...

صباح الخير :)

مقطع امتداح الطفل لطاعة والديه أكيد يحتاج لتعليق لكنّى فضّلت التعليق على شئ واضح جدّا إنّه غير طبيعى ولا منطقى .. حاجه مايكونش فيها فرصه لجدل كبير يعنى ..

ألطف شئ أن "هيفاء وهبى" عملت الأغنيه المخالفه لأغنية "شاطر" و اسمها على ما أظن
naughty !!
أغنيه سمجه كده تتحدّث عن سلوكيات يراها الكبار كافيه لوصف الأطفال بهذه الصفه .. ده غير طرافة إنتاج أغنيه للأطفال فى العلام العربى اسمها انجليزى

قلم جاف said...

لماذا يطلب إلينا أن نصبح مثل سيارات الفولكس فاجن الضفدعة وهي تخرج من خط التجميع؟

شيء حلو إني أكون مطيع.. بس مش خنوع.. شيء حلو إني أبقى هادي .. بس مش ميت..شيء حلو إني أبقى مؤدب .. بس مش دلدول!

مشكلة مجتمعنا إنه عايزنا "ع النهاية العظمى".. مؤدب طحن .. مطيع طحن.. مستأنس طحن..

اللي بينهك نفسه في السعي للكمال مبيطولهوش.. واللي بيتشنج على الأخطاء الصغيرة بيلاقي رجله "غرزت" في مستنقع الأخطاء الكبيرة.. والله أعلى وأعلم..

عدى النهار said...

أعتقد ان هذا الأسلوب له علاقة متينة بالأوضاع السياسية منذ زمن بعيد.. الاتنين بيخدموا بعض

يعنى فلان لازم تكون صورته مثالية فى نظر الجميع حتى ان المرض لايعرف الطريق اليه ، ومن أجل ذلك يتم الترويج للشخصية المثالية منذ الصغر

شغف said...

هوه أنا أول ما قريت البوست ، مش كان عندي حاجة أضيفها
بس انهاردة الصبح افتكرت البوست بتاعك جدااا و أنا و واحدة زميلتي بنتكلم عن مجلات الأطفال

افتكرت جدااا قد ايه مجلة زي مجلة " ماجد " مثلا ، أو حتى مجلة ميكي -- بتبقى أكثر جاذبية من مجلات زي مجلات الأطفال اللي بتصدر كملحق لمجلة دينية مثلا
زي فيه مجلة اسمها الفردوس
و مجلة تانية كده مش فاكرة اسمها

و الفرق ؟
إن مجلات الأطفال الأولانية دي بتقدم شخصيات حقيقية -- فيها الكويس زي ما فيها الشقاوة ساعات ، و الكسل ساعات ، و المواقف الصعبة اللي بتواجهها أو تندهش قدامها ساعات

أفتكر مثلا شخصية : كسلان جدا في مجلة ماجد دي

شخصية شمسة و دانة
و على الرغم من مثالية " شمسة " ، ف " دانة " مش كده ، و بيحصل اختلاف ما بين الاتنين ساعات من غير ما كاتب القصة يخليكي تنحازي لواحد فيهم ، بل بالعكس بتتقبلي الاتنين زي ما همه بايجابيتهم و سلبياتهم / حتى لو واحدة فيهم فيها قدر من المثالية ، فليها سلبياتها و تصرفاتها الأوفر برضة


عكس طبعا الشخصيات اللي في النوعية التانية اللي ذكرتها
اللي تحسي إنها مجرد شخصيات مصطنعة جدااا ، كل همهما في الدنيا إنها تقولك يصح و ما يصحش ، و الدين قال و الدين عاد ، من غير أي تفاعل حقيقي أو احساس بانها شخصيات قصة
أو أي انجذاب ناحيتها حتى


على الرغم من إن مجلة زي ماجد مثلا كانت قادرة إنها توجه برضة و تقول ده صح و ده غلط و تعلم الواحد ، بس من غير فجاجة ، و من غير ما تحط الكائنات الأسطورية دي :)

karakib said...

لما احسسك انك اكيد فيك جادة غلط يبقي هتمشي ورايا علشان تعرف الصح ايه
-------
هكذا كان يفعل ونستون تشرشل مع معارضيه أن يكتشف اخطائهم بعد ان ينصت لهم جيدا
و يكشفها امامهم
فيتبعونه

زمان الوصل said...

على رأى "حمدى قنديل" .. اهلا بكم :)

=======
قلم جاف
=======

أنا باحس إن الموضوع مش إن المجتمع يريد هذا أو يتوقّعه !! أنا باحس إن فيه مشكله ما فى الدراما و كتابة الأغنيه تميل لهذه النظره المثاليه شديدة التخيّليه مش عارفه ليه !! يعنى دلوقت حتى بقى صعب تلاقى ممثله مش جميله !! حتى الغير جميلات يبذلن جهدا شديدا كى يغيّروا من هذا و إذا فشلوا يقبلوا يظهروا فى دور "هبله و مسّكوها طبله" كأن مفيش نساء غير جميلات يعشن بصوره عاديه و طبيعيه فى هذا المجتمع !!


==========
عدّى النهار
==========

والله وجهة نظر جديده تماما فى هذا الموضوع .. إحنا فعلا إعلامنا معلّب حين يتحدّث عن السياسه و عن رموزها فلماذا لا يكون هذا انعكاس على الفن !! "الكبير" دايما بيطلع شعره أسود رغم تخطّيه الثمانين عاما .. لا يستند إلى عصا وليس لديه أسنان مفقوده ناهيك عن إنّه بيلعب اسكواش !!


===
شغف
===

طبعا كثير من الأعمال الموجّهه للأطفال تتجلّى فيها هذه الظاهره .. بس يمكن لأنّها تداعب "خيال" الآباء و حلم اليقظه لدى البعض منهم أن يكون أبناءهم مثاليين و نموذجيين زى ما بيقول الكتاب لا يعيرون هذا الكلام الفارغ أى تعليق معترض أو غير متخيّل لظاهرة الطفل "العاقل" !!


=========
كراكيب :)
=========

أظن إنّنا بنحب نجيب من الآخر :) "تشرشل" فاضى يسمع و يناقش الأخطاء و يعلّق و يصحّح إحنا الناس عندنا للأسف مش فاضيين -تعميم أرجو أن يكون خطأ- ومن ثمّ بيحلموا إن الأطفال يبقوا منمذجين "نموذج يعنى على رأى مذيع كاس العالم اللىّ مش فاكره اسمه" :)

بنت القمر said...

واحيانا البطل يا زمزم العزيزة يكون لطيييف وناااعم وسكررري وبتاااع ستات
زي السلم والتعبان تحفه نحنوح الفن السابع هاني سلامه
اللي من واحده لواحده لكن لازم تحبيه والدمعه تفر من عينك وهو عامل اعلان الجواز علي عمود نور ومن شاليه لشاليه ومن وكر لوكر لكن ده ايه؟؟ ده هاني
وانظري بقا احمد السقا في شفيقه وتيمور واحمد عز برضه احنا عندنا جانب مظلم هو تقديم موبقات كتير تمر علينا مرور الكرام طالما البطل حلو ووسيم ومفتول العضلات شلولخ
مش كده ولا ايه

زمان الوصل said...

أهلين قمره :)
نموذج "هانى سلامه" فى فيلم "السلّم و الثعبان" يكرّس لفكرة عدم اعتراض المجتمع على صرمحة الشباب و وقفوهم بكل صرامه أمام صرمحة الفتيات !! بل و التعامل مع صرمحة الشباب باعتبارها داعى من دواعى الفخر و دلقة البنات عليه !! مع إن الفيلم "أمريكانى" خالص لأنّه من إخراج "طارق العريان" عاشق الأمركه فى كل شئ فكان يفترض يتعامل مع علاقة البطل و البطله على الطريقه الأمريكانيه بردو و يطلعوا همّا الاتنين صيّع بس أكيد هو عارف إن لو ده حصل الجمهور هيدبدب و يقول سينما أونطه و مش بعيد يضرب كرسى فى الكلوب ..

نفس ما تقوليه حدث فى مسلسل "الحاج مستولى" .. أنا باسمّيه مستولى مش متولّى بسبب رغبته فى الاستيلاء على كل شئ فى طريقه من نساء لأموال لكافّة شئ .. هو لو دقّقتى فى طريقة صعوده ماديّا ستجدى إنّه بنى نفسه من خلال أموال زوجاته !! بل فى بداية كل زيجه يصرّح صراحة وبلا مواربه بالفائده الماديه التى ستعود عليه من هذه الزيجه .. لهذا أستغرب كثيرا فى نهاية المسلسل انتقاده لزوجته الرابعه شديدة الطمع هى و أهلها لأنّهم فى الحقيقه لا يختلفوا عنه كثيرا !! بس طبعا لأنّه البطل محدّش هيقول له يا بطل إنت وصولى و عظامى وصلت لما أنت فيه بالتسلّق على عظام الآخرين ..

هييييييه دنيا :)

نوّرتى ..

بنت القمر said...

لينك ديزني سبته ليكي عندي في تحديث البوست